Voor Blue Corner, een aanbieder van EV-laadoplossingen, vertegenwoordigt de voorraad afgewerkte laadpalen een belangrijk kapitaal. Alleen had niemand een duidelijk overzicht van de stock. Nu krijgen de producten een QR-code, die bij iedere stap in het traject gescand wordt en vervolgens centraal beheerd op een onlineplatform.
Het Belgische Blue Corner in een voortrekker van elektrische mobiliteit. De onderneming biedt particulieren, bedrijven en openbare besturen slimme laadoplossingen aan voor hun elektrische voertuigen. Naast het installeren, configureren en exploiteren van laadpalen, behoort ook een ruim dienstenpakket en technische ondersteuning tot het aanbod.
Een zusterfirma van Blue Corner staat in voor de productie en assemblage van de laadpalen. Voor de plaatsing doet de onderneming een beroep op een netwerk van installateurs.
“De afgewerkte laadpalen vertrekken vanuit het centrale magazijn op de productielocatie naar de magazijnen van de verschillende installateur-partners. Vanuit de hoofdzetel was het voor ons bijzonder moeilijk om te weten hoeveel laadpalen er op een gegeven moment precies in voorraad waren en waar die zich bevonden. Als je op die manier blindvaart, wordt onderbouwde beslissingen nemen moeilijk.”
Er deden zich soms stockbreuken voor, maar tegelijk bestond het risico op overstock. Ook het opmaken van de jaarlijkse inventaris was heel arbeidsintensief, met tal van manuele ingaven. Voor Blue Corner lag de oplossing voor de hand: er moest een eenvoudige oplossing komen om de laadpalen te traceren van fabriek tot installatiepartner.
De CEO van Blue Corner was al goed vertrouwd met de activiteiten van All-Connects. Dat bedrijf werd dan ook als eerste potentiële partner uitgenodigd voor een gesprek. Zoals verwacht omvatte het productportfolio de geknipte beheersapplicatie: Check.connects.
Lennert Vandeputte: “Check.connects is eigenlijk opmerkelijk eenvoudig, maar precies daarom zo efficiënt. Elke geassembleerde laadpaal krijgt een QR-code mee. Die wordt op verschillende momenten van het traject door verschillende mensen gescand met de smartphone: een eerste keer door de eigen magazijniers wanneer de laadpaal aankomt in het centrale magazijn, een tweede keer wanneer hij het magazijn verlaat. De installatiepartner voert als laatste een scan uit.”
De app vergde een invulling op maat van Blue Corner, en dat had wel wat voeten in de aarde. De bedrijfseigen processen moesten namelijk vertaald worden naar ‘custom made’ functionaliteiten. Aan de hand van regelmatig overleg konden beide partijen bijsturen tot de tool helemaal op punt stond.
De partners kregen een opleiding rond het gebruik van de toepassing. Sinds de implementatie heeft Blue Corner echt grip gekregen op het voorraadbeheer. Stockbreuken en overstocks komen niet langer voor.
“We weten op elk moment precies welk product zich op welke plaats in de bevoorradingsketen bevindt. De app brengt al onze laadpalen overzichtelijk samen op een centrale onlineapplicatie,” besluit Lennert Vandeputte.
Vraag nu een demo aan om alle features te ontdekken, of bereken zelf hoeveel de maandelijkse investering is om je bedrijfsmaterialen en materieel via ons online platform te beheren.
Vraag een demo aanWil je samen met onze experts ontdekken hoe jij jouw bedrijfsmateriaal te allen tijde kan opvolgen en beheren? Vraag dan nu een demo aan om alle features te ontdekken.